Sunday, October 27, 2013

Kebahagiaaaan

Hola again!

Ding dong.
Ding dong.

Ahaa, hari ini dalam sejarah aku telah memecahkan tembok Berlin dalam hati ini dengan mendekatkan diri kepada gelanggang bola jaring. Bukan saja dekat, malah masuk dan berlegar-legar di situ dan passing bola dan masuk posisi sebagai GS(bukan gila seks) dan bermain lagi.

Huh dalam satu nafas(kalaulah entri ini dalam versi bercakap).

What the heck that I have done petang dan pagi tadi? Ouh, hurt.

1.Aku dah kembalikan nostalgia yang lebih kepada luka lama dalam hati.
2.Aku dah langgar ikrar tak nak main bola jaring.

Let me flashback sikit. Okey, ada kesan pencahayaan di situ. Muzik latar bersedia.
J

Aku dulu seorang GS(Gold shooter). Itu kira pekerjaan tetaplah tu dalam syarikat Bola Jaring Sendirian Berhad. Dan aku punya pekerjaan sambilan dah tentunya pekerjaan kawan baik, GA(Gold Attacker) dan kadang-kadang syarikat import jugak aku untuk jadi GK(Gold Keeper) disebabkan saiz badan yang tegap, steady dan tinggi, senang cerita bestlah untuk rembat, tampar orang dan menyiku pihak lawan semasa perlawanan. Alkisahnya…sebab masa tu kan baru sekolah rendah. Budak-budak semua pendek-pendek belaka dan aku dan beberapa orang rakan je yang membesar tahap tak ingat masa tu. (ya, kitorang matang awal.ngeh.)

But,the rest aku je yang tahu. Aku yang tak nak dipilih sebagai posisi lain. WD, WA, GD banyak lari duh. Aku semput. Kalau C lagilah tak layak. Tapi sebenarnya kalau kau dah passion sangat towards netball ni kaan, kau boleh main apa pun. Tinggal nak atau tak je.

Ini cerita umur 10  tahun ni. Masa aku di darjah empat. Kalau dulu orang panggil budak Tahap Dua.

Ouh, really miss them. Big hug.

Ya, aku mula masuk perlawanan masa umur 10 tahun. And of course aku dah kenal bola jaring fews years before that.

Daaan, sejak bermain aku mula mendapat banyak perkataan baru dan ayat-ayat keramat dari bos, Cikgu Tuan Hasni yang sangaaatlah tegas. Memang satu habuk pun takleh lepas dari pemerhatian dia.

Aku yang selalu kena, walaupun aku attacker, tapi aku jugak yg selalu kena attack dengan Cikgu Tuan dengan ayat-ayat klasik lagi menghiris seperti ini,

                “Husna, mata tu tengok mana?Bola kat depan tu?”

Tak pun ini,

                “Hah, peluk tiang tu lama-lama. Bola tu masuk gol sendiri.”

Atau,

                “Cari bola. Cari bola! Jangan sorok diri.”

Ahaa. LOL.

Aku sedar yang aku selalu kena maki dengan dia. But then, aku tahu dia paling sayang aku disebabkan kelebihan aku dalam kelas jugak. Ahahaha, memanglah sekolah rendah tu zaman kegemilangan aku.

Ya, tak dapat dinafikan GS memang sangat disayangi duh. Sebab bila gol je, kalau orang luar dorang nampak GS/GA je. Orang tak nampak WA/WD/GD yang bagai nak gila ligan bola,tak nak bagi terlepas pada pihak lawan.

Dengan cikgu Tuan, aku belajar strategi-strategi nak kecutkan lawan. Dan pihak lawan memang kecut pun sebab aku bagi penampar sedas kat sorang budak, rasanya GD yang guard aku masa tu. Hahah.Tapi, lepas-lepas tu aku kena balik dengan coach dia. Coach lawan mintak tukar GD dorang dan aku dapat gorilla yang guard aku. Ya Allah, Husna!

Mulut.

It’s true. GD baru tu memang tak nak lepaskan aku, dia guard sampai aku tak dapat tengok muka kawan baik, GS pun.Dan dah tentu-tentunya aku buat hantaran paling minima waktu tu. Sekali dia gawang tangan, apa aku boleh buat lagi dah. Memang perang gerila punya game dengan team X waktu itu.

Dan aku insan yang lemah.


Syarikat aku banyak ambil job dalam dan luar negeri.

Ecewah.
Maksud gue peringkat sekolah, PKG, MSSD atau MSSM lah. Sekolah aku bukanlah terbaik netball, tapi bolehlah kalau dalam PKG tu. Dan aku pernah melalui semua ituuhuhu. Kadang-kadang ter ‘curang’ pergi main bola baling pulak.

Posisi: Gold Keeper.

Heh?

Yelah, masa tu badan babam angat(Ini yg paling gedik pernah aku tulis). Haha. Sebab aku besar, jadi orang pilih aku untuk jadi keeper. Wallawe. Aku sendiri bila dah besar tak caya aku dulu macam tu. Main handball posisi keeper.

Sebagai shooter. Posisi keramat yang aku takkan lupakan.

Back then, when I was at secondary school, of course la kaan aku nak sambung kerjaya shooter aku tu. Aku turun padang training semua dengan senior,super senior,dan super 10x senior masa tu.

Alkisahnya,budak homesick ney bila dah masuk asrama dia jadi tak betul dah. Tak fokus, emosi semua ada kat aku masa tu. Dan sikap-sikap macam tu memanglah takkan bertahan lama.
Aku berhenti kerja.

Bukan dibuang. Tapi berhenti.

Bermain dengan super senior, aku umpama insan yang kerdil di mata mereka. Ditambah dengan aku yang masih gelong waktu itu, emosi je kerja kaaan, jadi aku dilihat sebagai tak pandai bermain. Macam budak baru belajar berjinak nak main lah kira.

Masa tu, senior tak nak aku main, tak nak ada pelapis lembik macam aku untuk wakil sekolah. Bila sedar dan faham sendiri, aku surrender. Tak main terus walaupun ditawarkan sekadar untuk jadi reserve player. Sebab masa tu paradigma aku kata aku tak patutnya jadi reserves, tempat aku dalam gelanggang.

LOL.

Tapi semua peristiwa yang berlaku ini pun berbalik kepada ego sendiri. Aku tahu. Aku terlalu rasa aku boleh sebab aku aku main netball. Dan mungkin kat sekolah dulu tu ramai lagi yg ligat daripada aku. Jadi aku tenggelam.

Aku bukan tak cuba-cuba untuk main selepas itu, Form 3 aku masih cuba atasi perasaan lama dengan turun semula ke padang. But then, I myself said no to this and that. I don’t belong. I don’t belong.

Keep hitting that kind of words, paradigm is really pull me down.
Salah sendiri duh. Nak kata apa lagi kaan.

Form 4? What do I do masa Tingakatan 4? Aku lena jela.

Form 5, disebabkan senior semua dah keluar dan akulah senior sekarang. So, I was thinking tak ada siapa nak banned aku lepas ney. Aku boleh. Dan aku turun training lagi. Dan main.

And, baru sedar.

I was like, ouh no! This is tooooo late.Dorang dah build team pun, dorang dah ada family sendiri yang kuat ikatannya. Dan bila aku masuk, it was like krik krik.

What do I feel masa tu?Helpless.Merasakan yang aku tak akan ada jodoh lagi dengan netball, hati menangis. I’m freaking bad. Keyakinan dan keimanan selama ini terbang jatuh ke dalam gaung. Ecewah. Sobsob.

Lepas semua tu, I decided not to get involve dengan netball anymore. Aku merajuk? Ya.

Dan tadi aku mendekati netball lagi? Pulak.

Tapi aku rindu.
Kalau dulu bola dengan jaring yang jadi peneman pagi dan petang. Bila waktu rehat, orang lain pergi kantin dan aku di padang shoot 100X. Bila orang lain sudah masuk rumah mandi lepas kelas kafa, aku di padang shoot 100X.

Macam mana tak rindu?

Lawak. Aku tak nak main. Tapi biasalah bila kau dah jadi runner netball, duduk tepi padang dan bila player tak cukup dorang tarik kau jelah masuk main. Cuma satu game saja aku main tadi. Dan aku rasa nak main lagi. Walaupn dengan skill shoot yang dah berkarat. Aku nak main lagi.
Ruang dan peluang itu tak selalu ada bila sekali kau dah tolak.

Dan tecuit hati ini bila tadi dengar frasa-frasa klasik yang keluar dari mulut reff yang terjerit-jerit di tepi padang.

Macam ini,

“Stepping-stepping.”

“Biru overcourt.

Aip,kuning! Jaga context weh.”

Centrepass bola vitro.

Sebab kitorang dulu macam ney,

“Gerak kaki.”

“Sentuhan.”

“Hantaran bola tengah team X.”

LOL.

It has been long time ago since aku punya self confidence telah dicloroxkan oleh jangkaan dan pandangan orang terhadap aku. And I’m used to it.

Siapa kita sekarang telah dibentuk daripada sekolah lagi. Terkadang kita selalu fikir begini,

“Kalaulah aku boleh buat balik benda tu.”

Dan,

“Kalaulah aku diberi masa lebih.”

And worst come to worst, korang akan cakap cenggini,

“Kalaulah masa itu boleh diputarkan balik.”

Hahah. Tak guna.

You should live man. Live a life to the fullest.

“Don’t take into account of what people are saying about you.”

Ada ney…

Kita takleh lari daripada apa orang lain fikir tentang kita. Kita hidup dengan anggapan dan jangkaan orang terhadap kita. Itu halikat heh.

Cerita panjang lebar ini, aku cuma nak mengaku yang aku gumbira saaangat dapat pegang bola tadi. Sampai macam tu la kata…yang namanya rindu tadi itu.

Bau bola pun kau boleh rindu kalau benda tu dah sebati dengan hidup kau.

Having said that, I’m happy!
Ya, really. Kita nak live a life to the fullest kaan. Ecewah. Moto dah best tuh. Tinggal nak realisasikan je.

I need a stepping stone to regain my confidence. Dalaman tak elok, akan tercerna di luaran.
Bak kata Prof Muhaya, kalau kita ada masalah sukar hendak puji orang lain, jaga-jaga dengan hati kita itu. Semak balik bersih atau tidak. Uuuu…

Apa kaitan duh? Haha.

Takdelah, maknanya kalau macam kes Prof Muhaya tadi kita dah tahu apa masalahnya, payah nak puji orang sebab rasa diri lebih bagus dan sebagainya.

Tapi kalau kes aku yang keyakinan diri sudah lemas dalam lautan luas ini, macam mana nak solve? Nak korek mana keyakinan itu balik?

Jaga-jaga, semak balik hati kita.

Dan ingat,
Happinest is knowing the purpose of your life.

Tahu tujuan hidup bahagialah dunia akhirat.
Kalau kau pilih dunia, dunia akan pilih kau.
Dan kalau kau pilih akhirat, dunia akhirat akan pilih kau.



Wallahua’lam.

May Allah bless.

No comments:

Post a Comment