Friday, April 22, 2011

idea otak tersumbat yang baru nak keluar

ada 3 jenis cinta dalam dunia ini
iaitu apabila anda mencintainya
atau...
apabila anda amat mencintainya
atau...
apabila dia menjadi cinta teragung anda

apabila anda mencintainya,
anda mungkin mencintainya sehingga 2 bulan lagi
apabila anda amat mencintainya,
anda mungkin mencintainya sehingga dua tahun lagi
apabila dia menjadi cinta teragung anda,
anda akan mati tanpanya...
Heh?
Apa yang aku tulis ni...
Duh...

Inilah dia akibatnya terlalu banyak menonton drama orang putih.Apabila aku menontonnya seorang diri,pulak tu di tengah malam yang syahdu begini,cepat je otak aku menangkap bait-bait falsafah yang Tad Hamilton gunakan untuk mengurat Rosalee dalam drama itu.
Win a date with Tad Hamilton...
Hmm,selamat sudah aku menonton drama itu sampai habis.
Sorang-sorang.
Bertemankan Radix secawan.Nina dan Hanna dah lama balik ke bilik masing-masing dengan alasan nak siapkan tugasan.Tapi aku rasa membusuk je atas katil tu sampai esok pagi.Paling liat nak buat tugasan.Sudahnya,salin tugasan aku jugak.

Aku mencebik mendengar suara Tad Hamilton dari celah pembesar suara televisyen.

"Awak ada enam senyuman..."

Iaitu apabila sesuatu itu melucukan.
Dan apabila awak hanya ingin menjaga hati.
...bila awak tengah berfikir dan merancangkan sesuatu.
Bila awak mendengar sesuau untuk diiakan...
...bila awak bercerita tentang kawan-kawan awak.
Dan...
Bila awak tak pasti dengan apa yang awak lakukan atau katakan...
Awak akan cuma...
TERSENYUM.

Hazel milikku bergetar.Aku bergegas ke meja studi untuk mencapainya
.
 Pretty pretty please
don't you ever ever feel 
like you're less than...

Aku menekan punat OK.

"Helo.Nak apa?" Aku memulakan perbualan dengan suara yang paling malas apabila mengetahui gerangan si pemanggil melalui nama yang tertera di skrin Hazel.

Zard.
Aku ketawa kecil apabila dimarahinya kerana gayaku pada ketika itu seolah aku sangat-sangatlah tak kuasa nak layan dia.

"Mimpi apa telefon ni?"Aku bertanya.
"Kena tunggu mimpi dulu baru boleh telefon kau ke?"

Aku ketawa kecil.


"Bukanlah.Kau kalau nak telefon aku pun masa hari lahir kau je.Itupun lepas dapat kredit bonus dari Hotlink.Nak hantar SMS pun fikir 10 kali.Inikan nak telefon."


Dia pula ketawa.
Zard ni kalau dengan aku murah sangat dengan ketawa.Dengan orang lain,muka dia mengalahkan singa yang aku sendiri pun tak sanggup nak tengok.Tapi aku tak salahkan dia kerana ada tabiat yang menjengkelkan seperti itu.Kerana orang lain,iaitu penuntut-penutut di universiti ini sendiri yang tak sukakan Zard dan memandangnya dengan gaya pelik.


"Nampaknya kau agak kenal aku kan,Sya?"
"Bukan agak.Tapi SANGAT kenal kau tu."
"Weh,malam ni Liverpool vs Manchester United."
"Jadi?"
"Pukul dua kejap lagi."
"Jadi?"
"Jomlah tengok."


Oh,aku tak sepatutnya bertanya lanjut.Aku sepatutnya letak terus telefon.


"Kau ajak aku ke...?"Aku berdecit.Tak sempat mengelak...
"Maksud aku kau tengok kat bilik kau,aku tengoklah kat bilik aku.Lepaklah dulu,Sya."


Aku menggaru-garu kepala lutut yang tidak gatal.Selalunya orang akan menggaru pangkal leher apabila tengah fikirkan alasan kan...
Tapi aku nak berevolusi sikit,iaitu menggaru kepala lutut.
Heh?


"Duh!Aku ada kuliah pagi esok.Tak nak.Terima kasih."


"Dengan Dr.Jalina?Kuliah tu batal kan?"tanyanya blur.Aku ketawa dibuat-buat.Lupa pulak yang budak Zard ni satu kuliah dengan aku.


"Hah,nak mengelaklah tu.Perempuan,suka tidur awal."
"Hoi,kau jangan nak stereotaip,okey!Perempuan lain mungkin tidur awal.Aku tak,"balasku.


Melebih pulak budak Zard ni...


"Aaa,sorry...aku terstereotaip pulak."Dia ketawa kecil mendengarkan aku mendengus di hujung talian.
"Jangan lupa.Pukul dua,okey.Ciao."
"Tak nak.Titik."
"Oh,okey!"


Aku mengerutkan dahi.


"Okey?"Tadi dia yang beria-ia sangat ajak..
"Hmm,tak nak tengok sudahlah.Biar aku tengok bola sorang-sorang...dan biar kau buat projectwork tu sorang-sorang,"balasnya sarkastik.


Lalalalalala....
Zard yang sarkastikus.Partner aku sarkastikus...


"Hoi,Zard!Suka hati mak tiri kau je.Hilang akal ke apa nak suruh aku buat projectwork tu sorang-sorang."
"Well,Sya.Aku suka hidup dalam keadilan."


Aku diam.Lama.


"Sya,aku tak jaminlah nak bangun pukul berapa pagi esok.Dan aku tak jamin yang aku akan jumpa kau kat library esok."
"Okey,okey!"bentakku."Aku tengok.Siapa lawan?Mancis vs Swimming Pool eh?Tak apa.esok aku beritahu kau siapa lagi hebat.Puas?"
"Puas.Bye sayang.Tengok tau."
"Ye,ye.."



Kesudahannya aku hadap jugak televisyen tu demi Zard walaupun baru je lega loya aku dengan ayat-ayat bunga Tad Hamilton si miang tu tadi.

Demi Zard?
Heh,geli keitak pulak aku dengar.


Kalau ikutkan hati boleh je aku tak tonton perlawanan malam ni dan terus tidur.Kalau Zard tanya siapa menang ke,gol pada minit ke berapa ke,siapa dapat kad merah,kuning,biru,hijau pun...boleh je aku beli Metro esok.Dan baca bahagian sukan.Dan ceritakan balik padanya.Mudah bukan?Zard pun takkan tahu melainkan dia ada pasang CCTV di bilik aku.


Tapi...


Hazel di meja studiku bergetar lagi.Kali ini isyarat SMS masuk pula berbunyi.Aku bingkas bangun mencapainya.


"Agak dah..."luahku perlahan.SMS dari Zard.Kerana itulah aku tak boleh tidur.Zard pasti menghantar SMS pada aku semata-mata mahu memastikan yang aku turut menonton bola.


Dan kami akan berbual dengan cara itu pula sehinggalah perlawanan tamat.
Aku sudah masak dengan perangainya.Kami bukan sahaja berkawan sejak dari tahun pertama di sini,malah sejak di asasi lagi.Zard pasti akan berkata...


Sya,gila hebat Si Kyut ni!
First min pun dah masukkan gol.

Atau...

Sya,kau nampak x muka xpuas hati Gerrad tadi?
buruk betul..

Atau...

Oi,Van de Sar!Mata letak mana?
bola kat depan tu...
duh!

Aku membaca SMSnya dengan malas sekali.Fitrah wanita memang tak sukakan bola.Mungkin ada perempuan yang sukakan bola.Tapi mereka tu pastinya yang badan keras macam tiang gol tu jugak.Tomboy.Aku bukan keras,bukan jugak lembik.Aku perempuan normal yang tak sukakan bola.

Tapi malam ini mataku melakukan sebaliknya pula.Aku khusyuk menonton bola dan kalau boleh tak nak terlepas babak mana-mana pemain yang tengah korek hidung pun.Rasa macam aku adalah pelajar yang akan menduduki peperiksaan pada keesokannya dan harus mengkaji perlawanan ini betul-betul.

Supaya aku lulus cemerlang dalam ujian itu.
dan Zard sebagai pengetua...

Aku tersentak apabila telefon yang aku pegang bergetar lagi.Aku membaca SMS  mengugut dari Zard apabila tidak satu pun SMS darinya aku balas.Aku tersengih sendiri.

Hoi,sya!
Kau tidur eh?
Nanti kau!

Ligat jari jemariku menekan punat Hazel.

Ye.ye...
Ada kat sini...
Belum pengsan lagilah...
tgh tengok Nani tu korek punggung.



 




5 comments:

  1. weyh baru start ka nih??..nnti ang post la link nih kt "mereka punya K"...http://www.enovel-link.blogspot.com/...gud luck...=p

    ReplyDelete
  2. weyh baru start ka nih??..nnti ang post la link nih kt "mereka punya K"...http://www.enovel-link.blogspot.com/...gud luck...=p

    ReplyDelete
  3. idea utk manuskrip yg dulu dah tersumbat.xsangka dan xtau la kenapa boleh tersumbat.
    dan skunk idea baru pula muncul.dari mana?
    dari celah2 gigi mungkin.
    mungkin.jgn pulak sesiapa datang ngendap gigi aku semata-mata nak tengok mcm mana idea tu keluar.
    aku andaikan je idea datang dari celah gigi..

    ReplyDelete
  4. sebarang komen amat aku harapkan.
    utk tutup mana2 yg terkurang.
    untuk tambah mana2 yg patut.
    aku hargai kalau komen tu positif.
    sbb aku akan lagi semangat nak sambung.
    aku AMAT hargai kalau komen tu negatif.
    sbb dari situ baru aku tau part mana yg aku xhebat,
    heh?
    tada la...
    komen yg jujur dong...
    baik untuk aku perbaiki kekurangan.
    trimas
    @_@

    ReplyDelete